27 Mart 2012 Salı

Biyodizel içimizde içimizde

             
             Derin mevzulardan biyodizelin peşindeyim. Ne yapar, nedir, ne değildir, faydaları, zararları,maliyeti... Biyodizel başlı başına bir dünya, önemli olan bu dünya içinde var olacak mıyız, sünepe takılıp geri mi çekileceğiz?
             Biyodizelin tanımı kabaca bitkisel veya hayvansal, atık veya ham, katı veya sıvı yağların -ol uzantılı bir bileşikle tepkimeye sokulduğunda ortaya çıkan dizel yakıtı. Ancak bu işlem tanımı kadar basit değil. Adı üstünde literatürde transesterifikasyon denen bir işlem. Ancak kimsenin evinde yapamayacağı kadar da zor bir işlem değil. İlginç olan yanı yakıt elde etme işleminde maliyet yükünü metanol veya etanol kardeşlerin çekmesi. Metanolü hatırlayacak olursak; metil alkol yani turistleri kör eden rakıların yapımında kullanılan satışı kontrollü çok tehlikeli bir alkol. Etanol ise insanoğlunun tükettiği kontrollü tüketiminde kafa yapan araç.
             Sıkıcı paragraf budur. Transesterifikasyon tepkimesine önce yağınızı uygun ph seviyesine getirmek için titrasyon yapıyorsunuz. Akabinde metanol veya etanolü kullanacağınız yağa boşaltıyorsunuz, atmosferden koruyup tepkime koşullarını (sıcaklık,nem vs) ayarlayıp tepkimeyi gerçekleştiriyorsunuz. Daha sonra dizel yakıtı yıkama işlemine tabi tutuyorsunuz alın size gayet kaliteli bir dizel yakıtı. Bir de tepkimeden gliserin yan ürünü çıkmakta onla da sabun yaparsınız.
             Dizel yakıtımızı da yaptığımıza göre bu sıvı madde ile ne yapacağımız konusuna gelelim. Bu konu özünde çok basit. Elde ettiğiniz yakıtı dizel aracınızın deposuna doldurun, kontağı açın, bekleme yapmayın. Doğacak çok sıkıntı yok. Problemlerden biri aracınız 2000 ve daha önceki yıllarda üretilmiş ise yakıtın geçtiği kauçuk hortumlarda korozyona sebebiyet verir. Hortumlarınızı patlatır. 2000 sonrası için böyle bir sıkıntı yok. Başka bir problem aracınızda daha önceleri kullandığınız petrodizel yakıtın kalitesine göre aracınızın deposunda biriken tortuları, biyodizel dediğimiz temizlik robotu temizler. Temizlemesi iyi bir şey mi peki, iyi bir şey olarak görülebilir ancak o söktüğü tortular aracınızın yakıt filtresini tıkar. Orijinal filtreler de pek ucuz değil, tavsiyem biyodizele geçiş aşamasında yan sanayi 2-3 tane filtre alıp deponuz tamamen temizlenene kadar orijinal filtrenizin yerine yan sanayi filtreleri yerleştirin. Temizlendikten sonra orijinal orijinal yolunuza devam edersiniz. Problemler bundan ibaret.
             Dünyanın dev otomobil üreticileri Audi,Wolkswagen ve Opel 10 yıldır motorlarını biyodizele tam uyumlu olarak üretiyorlar. Avrupanın diğer firmaları da en geç olanı 5 yıl önce olmak üzere biyodizele tam uyumlu dizel motorlar imal etmeye başladılar. Peki yaklaşık yarı fiyatına imal edilen ve en az petrodizel kadar randımanlı bir yakıt olan, üstüne üstlük emisyon oranı petrodizelin yarısı kadar olan bu yakıt avrupada dizele ortalama % 20 oranında katılırken bizim ülkemizde neden % 5. Düşündürücü kısım bu. Acaba saygıdeğer kudretli amerikanın toplam petrol rezervlerinin % 50 kadarını yönettiği için olabilir mi bu da merak konusu tabi ki. Biz sadık müttefiklerdeniz hiç problem değil.
               Sonuç olarak; biyodizel temizdir, biyodizel ucuzdur, biyodizel verimlidir, biyodizel memleket meselesidir. İsteyen herkesin kendi yakıtını kendi evinde üretebileceğini kulağına fısıldayan melek gibidir biyodizel. Nacizane tavsiyem önyargılarımızı kıralım ona bir şans verelim özellikle 50 yıllık petrol rezervi kaldı denilen şu günlerde yapılası eylemlerin en önemlilerinden biri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder